Pozor - vývoj trhu ovlivňuje délku životního cyklu produktu!

13.03.2012

Etapy životního cyklu produktů jsou neměnné. Rychlost a délka je závislá na poptávce a druhu podnikatelské oblasti. Každý produkt již prodělal nebo prodělá etapu:

  1. zavádění
    • kde velmi záleží, zda-li se jedná o průkopnický produkt nebo bude následovat některý z konkurenčních a svůj lehce nebo více modifikuje
  2. růst
    • zde záleží čím produkt roste, zda-li kvalitou, postavením na trhu, značkou apod.
  3. zralost
    • " jedná se o většinové množství produktů, jež se vyskytují na trhu a jen těžko se určuje, které z nich jsou ještě udržitelné a nebo je na čase je zařadit do kategorie poklesu.Případně, čím a jak je déle udržet v etapě zralosti.
  4. pokles
    • zda-li je možné "omladit produkt" či naopak jak jej zcela vyřadit z nabídky

Podívejme se na jeden z indikátorů v příkladu, který by Vám měl pomoci při určování co s Vaším produktem dělat dál.

Zájem o klasický formát hudebních nahrávek (CD) je stále více na ústupu. Proč? Odpověď je velice jednoduchá: " Vývoj trhu". Co to však znamená? Znamená to např. to, že hodně lidí si dokáže dnes přehrát hudbu na MP3 přehrávači nebo si vypálit jednoduše vlastní CD.
Řekněme, že jste významný vydavatel hudby. Co byste v takové situaci měli dělat?

  1. Udělat si kvalitní průzkum zaměřený na analýzu trhu (viz. info níže)
  2. Začít na trh zavádět nový produkt
    1. ve formě internetového serveru v poslechu kvality wav nebo mp3
    2. zavést stahování hudby v digitální kvalitě shodné s CD
    3. snížit cenu, zavést jinou distribuci či podpořit reklamou CD nosič
    4. zavést na trh zcela nových produkt

Mimochodem poslední průzkumy na poli prodeje hudby ukázaly, že i po roce 2010 bude mít značný podíl prodej klasických CD a DVD v obchodech. Během krátké doby se však prodej hudby v digitální podobě přes internet zvedne natolik, že postupně klasický prodej vytlačí. Klasický prodej hudby klesne v Evropě až o 30%, což je opravdu dost. Nahrávací společnosti však sází na zvýšení prodeje hudby v e-podobě na internetu. Letos se odhaduje, že tržby z online prodeje hudby budou zhruba 279 milionů eur, zatímco v roce 2011 to má být až 3,9 miliardy eur. Celkové tržby za prodej hudby pak mají vzrůst ze současných 9,5 miliardy eur na 11 miliard. Velice zajímavým poznatkem také je, že lidé přes internet kupují spíše jednotlivé skladby než celá alba, což u klasických CD nejde.

Tak co ? Jak byste postupovali marketingově dál ?

 

Pro přesnější rozbor změn v nákupním procesu : 1) Vývoj trhu 2) Etapy životního cyklu 3) Případně audit makroprostředí a okolního prostředí

Vaše DOTAZY nebo NÁMĚTY zasílejte na adresu info@neubert-marketing.cz nebo vyplňte formulář.

Položky označené * jsou povinné.

Při ukládání došlo k chybám.
Zavoláme vám

Nechte nám své telefonní číslo a my se vám obratem ozveme a můžeme probrat vaše požadavky

Rychlý dotaz
Zavřít