Uspokojování potřeb - jak mnoho doopravdy rozumíte svým zákazníkům?

13.03.2012

Dalším faktorem demografie mimo měnícího se průměrného věku je měnící se stav a podíl společenských vrstev. Stále více se zvyšuje síla a důležitost střední společenské vrstvy, která je silná jak do počtu, tak do svého potenciálu. Naopak dělnická společenská vrstva od pádu socialistického režimu výrazně slábne především co do potenciálu - bonity. Naopak osob pod hranici chudoby (další kritický faktor, kterého si nikdo nevšímá a pro stát v podstatě znamená pouze náklady na sociální a morální podporu), které je v ČR přibližně 800tis, což je téměř alarmujících 10% obyvatel ČR! Naopak podílově ubývá horních a nejvyšších vrstev a firmy se začínají čím dál tím více soustředit na skupinu cca 16% střední vyšší vrstvy, která je svým potenciálem ve vztahu k velikosti pro mnohé firmy velmi zajímavým cílovým segmentem. Jedná se především o odborníky, speciality v jednotlivých oblastech, střední managament.

Vědí však firmy doopravdy, co jejich zákazník chce?
Níže je uveden graf, který odráží materiálně vyjádřené potřeby české standardní domácnosti. Pokud bychom ho analyzovali podle Maslowovy nestárnoucí hierarchie potřeb, tak bychom došli k překvapivému výsledku.



3 z 11 potřeb (vytápění, maso, oblečení) jsou naprosto nezbytné fyziologické potřeby, které pokud dokážeme spotřebitelům zajistit o něco lépe nebo levněji než konkurence, tak si určitě koupí. Na druhou stranu však % vyjádření vidíme, že tyto potřeby nejsou v zastoupení celé populace tak silné = příčina ' většina populace je má již dostatečně pokryté, uspokojené.

Na druhou stranu nejvíce neuspokojené, ale při tom uvědomované jsou v ČR potřeby společenské, potřeby uznání a potřeby seberealizace a uplatnění. Ty jsou podle výše uvedeného grafu nejvíce zastoupeny a proto se na ně firmy mohou zaměřit nejintenzivněji. Máto však kritickou podmínku a zároveň bod úspěchu - tyto potřeby spotřebitel nepotřebuje akutně a proto si nejen bude vybírat, ale i zvažovat, zda-li se mu vyplatí nákupem Vaší služby a produktu tyto potřeby pokrýt.

Pro přesnější identifikování potřeb Vašich současných nebo potenciálních zákazníků je doporučeno provést analýzu : 1) analýza spokojenosti zákazníků 2) Herzbergova motivační teorie 3) MZ model -Výzkum průzkumem zaměřený na potřeby 4) Kompletační analýza okolního prostředí atd.

Vaše DOTAZY nebo NÁMĚTY zasílejte na adresu info@neubert-marketing.cz nebo vyplňte formulář.

Položky označené * jsou povinné.

Při ukládání došlo k chybám.
Zavoláme vám

Nechte nám své telefonní číslo a my se vám obratem ozveme a můžeme probrat vaše požadavky

Rychlý dotaz
Zavřít