Komplementarita - jak mnoho vidíte Váš produkt jako celek

13.03.2012

Při jedné z našich studií pro společnost SONY jsme provedli srovnání primárních a sekundárních dat z několika výzkumů trhu a došli jsme k mnoha zajímavým závěrům a doporučením, kde hrála svoji roli tzv. komplementárnost. Ale začněme od začátku a uveďme si pouze jeden velmi podobný příklad, který Vám teď ukážeme.

I když bylo vnímání dluhů v české společnosti silně zakotveno po dlouhé desítky let negativně , tak již koncem srpna 2005 dosáhla zadluženost českých domácností v bankovním sektoru 336,6 mld. korun. Při nebývalém tempu růstu dluhů - v polovině roku 2005 byla jejich celková částka 2,5krát vyšší než v roce 2000 a úroveň roku 1995 převýšila dokonce devětkrát .Za posledních necelých pět let si lidé půjčili 244,7 mld. korun (z toho formou hypotečních úvěrů 125,6 mld. korun a úvěrů ze stavebního spoření 78,3 mld. korun).




Důvodů vývoje je několik:

  1. změna kulturního prostředí a životního stylů populace ( nové potřeby a zvyšující se standard = větší ochota lidí utrácet
  2. relativně snadná dostupnost půjček ze strany bank (prodlužující se doba splácení, snižující se úroky - 9 až 10% p.b)

Pokud se tedy všimneme rostoucího tempa úvěrů zejména orientovaných na bydlení 3/4, je zde nejen znatelná snaha rodin měnit svůj typ bydlení, ale i vše co k němu patří.

V případě, že si rodina , domácnost pořizuje nový byt nebo dům okamžitě stoupá potřeba vlastnit nové věci vybavení bytu, což je nejčastěji nábytek, dekorace apod. Tomuto jevu se říká komplementarita, tedy vznikající potřeba na základě spotřeby či pořízení si jiného produktu. V tomto případě změny jednoho produktu současně ovlivňují spotřebu daného produktu. V případě takového informace by výrobce nábytku měl zaznamenat tuto příležitost a pokusit se vnímat svůj produkt v návaznosti na další změny Navíc změnou jednoho produktu dochází k ovlivnění hodnot a jinak vnímané ceně dalších produktů . Příklad : Pokud si Váš zákazník pořídí byt, zcela jistě bude jinak posuzovat cenu nového nábytku ve srovnání s investicí do bytu , než pokud by si nábytek kupoval zvlášť.

Pokud chcete pochopit Váš produkt jako celek , doporučujeme např. 1) Analýza spotřebitelského trhu - nejlépe zaměřeno na Kupní proces 2) Prognózy typu - Extrapolace zejména Törnquistovu funkci + Pravděpodobnostní modely 3) Cenová elasticita - Robinsona a Amorsova relace

Vaše DOTAZY nebo NÁMĚTY zasílejte na adresu info@neubert-marketing.cz nebo vyplňte formulář.

Položky označené * jsou povinné.

Při ukládání došlo k chybám.
Zavoláme vám

Nechte nám své telefonní číslo a my se vám obratem ozveme a můžeme probrat vaše požadavky

Rychlý dotaz
Zavřít