Životní úroveň a užitná hodnota - pokud chcete vyrábět nebo prodávat něco, co na trhu chybí nebo je toho málo, pozor neznamená to automaticky, že budete úspěšní?

13.03.2012

Mnoho firem se rozhoduje o nových podnikatelských záměrech, prvním na co se zaměří je buď produkt blízký jejich podnikání nebo něco, co na trhu chybí. Tento pohled, však nemá nic společného s kvalitním podnikatelským záměrem a velmi krátkozraký.
Pokud se podíváme na graf okruhů nespokojenosti obyvatel a následně ho srovnáme s nízkopercentním zastoupením jednotlivých produktů v domácnosti, můžeme získat dojem, že je na trhu mnoho oblastí, do kterých se vyplatí investovat.





Průměrná domácnost (počet předmětů na 100 domácností)
Chladnička 43,7
Mraznička 40,7
Chladnička s mrazničkou 66,3
Automatická pračka 91,2
Běžná pračka 18,3
Myčka nádobí 13,2
Sušička prádla 1,4
Mikrovlnná trouba 63,7
Televizor barevný 126,5
Televizor černobílý 6,5
Satelitní souprava 10,0
Kabelová televize 24,8
CD přehrávač 35,9
DVD přehrávač 9,6
Hi-fi souprava 43,1
Videorekordér 61,3
Videokamera 10,7
Osobní počítač 39,7
Telefon pevný 65,5
Telefon mobilní 141,5
Internet 12,4
Jízdní kolo 158,0
Motocykl 8,7
Osobní automobil 69,2
Garáž 31,2
Rekreační objekt 13,0
Zahradní domek 4,6



Například taková sušička na prádlo. Míra jejího zastoupení v českých domácnostech je jen 1,4%, u produktivních rodin bez dětí pak dokonce 2,9%. Více než 40% českých domácností však bydlí v rodinném domě nebo dvojdomku a navíc z hlediska právního užívání je 36% domácností ve vlastním době, tedy na místě, kde sušit prádlo venku nebo na balkóně není žádný problém a kupovat si sušičku může být u dělnických-středních vrstev bráno jako zbytečné. Zbývá tedy 60% těch, kteří přístup na zahradu nemají. Zde je však potřeba brát například oproti SRN i jiný faktor - mentalita obyvatel (který patří do porfólia analýz makroprostředí). Mentalita české populace nevidí oproti Německu žádnou překážku věšet neesteticky prádlo na balkónech (možnost posezení venku z domu, bytu má 68% české populace) nebo v oknech na drátěných věšácích. Navíc více jak polovina obyvatel ČR bydlí v bytech menších než 60m2, což při velikosti sušičky prádla může být problém v jejím umístění a následném postrádání prostoru na hodnotově užitnější věci jako skříň, polička apod.



Pokud bychom pokračovali dále, zjistili bychom, že produkt tohoto typu se týká zejména vyšších společenských vrstev a to zejména ještě v nové výstavbě nebo velkoprostorových bytech.

Co doporučujeme pro firmy, které se rozhodují o nových podnikatelských záměrech ?
1) Kompletní marketingový audit případně jen 2) Analýzu makroprostředí a okolního prostředí 3) Analýza atraktivity trhu - užší pohled na danou oblast 4) hypotéza SWOT 5) Analýza spotřebitelského trhu - nebo trhu organizací pro danou oblast atd.


Vaše DOTAZY nebo NÁMĚTY zasílejte na adresu info@neubert-marketing.cz nebo vyplňte formulář.

Položky označené * jsou povinné.

Při ukládání došlo k chybám.
Zavoláme vám

Nechte nám své telefonní číslo a my se vám obratem ozveme a můžeme probrat vaše požadavky

Rychlý dotaz
Zavřít